Geen vereniging kan zonder vrijwilligers en wij dus ook niet. Helaas merken wij als bestuur dat het animo om zich vrijwillig voor de vereniging in te zetten de afgelopen jaren sterk teruggelopen is. Het blijkt dat dit een algehele trend binnen de maatschappij is en dat dit niet alleen binnen onze vereniging speelt.
Geen vereniging kan zonder vrijwilligers en wij dus ook niet. Helaas merken wij als bestuur dat het animo om zich vrijwillig voor de vereniging in te zetten de afgelopen jaren sterk teruggelopen is. Het blijkt dat dit een algehele trend binnen de maatschappij is en dat dit niet alleen binnen onze vereniging speelt.
Helaas is het voor het bestuur door een te kort aan helpende handen niet alleen steeds moeilijker om leuke activiteiten te organiseren, maar ook om de vereniging draaiende te houden. Immers, de inkomsten die bij dergelijke activiteiten binnenkomen (denk aan Enjoy the ride-ritten, de ruiteravond, de kringkampioenschappen, de samenwerking met de SGW) zijn hard nodig om het inkomsten-uitgavenpatroon van onze vereniging gezond te houden. Zonder dit soort evenementen zou de contributie voor iedereen flink omhoog moeten en dat is iets wat we als bestuur juist proberen te voorkomen.
Het bestuur is lang bezig geweest met het vinden van een werkbare en eerlijke oplossing en denkt er nu één gevonden te hebben. Wij hebben ervoor gekozen de inzet van leden en vrijwilligers te gaan belonen middels een puntenspaarsysteem. Met dit systeem kunnen leden en vrijwilligers voor zichzelf of voor anderen sparen voor een cadeau. De punten kunnen onder andere worden verdiend door te helpen tijdens een evenement of klusdag. De verantwoordelijke over de activiteit waarvoor je je hebt ingezet registreert je aanwezigheid en de verdiende punten.
Het voordeel van dit systeem is dat iedereen, jong of oud, man of vrouw, lid of geen lid, op een eerlijke manier beloond kan worden voor hetgeen hij of zij voor onze vereniging doet. Het maakt voor onze vereniging ten slotte niet uit wíe er bijvoorbeeld bij de oversteek helpt, zolang het maar op een verantwoorde manier gebeurt. En aangezien de punten overdraagbaar zijn kunnen families en vrienden meehelpen met sparen en tegelijkertijd onze vereniging steunen. Op deze manier hopen wij op meer vrijwilligers en dus de mogelijkheid tot het organiseren van (meer) activiteiten en evenementen. Hierdoor zal niet alleen het financiële aspect gedekt zijn, maar hopen wij ook het verenigingsleven weer wat nieuw leven in te kunnen blazen.
Soort | Waarde |
Losse groepsles dressuur | 10 |
Losse groepsles springen (na overleg, indien mogelijk) | 10 |
Tegoedbon Horseshop De Bles €10,- | 10 |
Eén onderlinge proef gratis starten | 5 |
Verenigingspet | 5 |
Verenigingsspeldje | 10 |
Driegangen diner voor 1 persoon bij De Badmeester | 20 |
Verenigingsjas (Merk Eurostar) | 75 |
Heeft u zelf nog ideeën voor leuke beloningen? Of wilt u de vereniging helpen door een beloning te sponsoren? Neemt u dan alstublieft contact op met het bestuur (bestuur@koningin-emma.nl)
De volgende werkzaamheden vallen onder dit systeem:
Algemeen | Waarde |
Schrijven bij de jury | 2 pdd |
Slepen van de akker (incl. sproeien indien nodig) | 2 |
Wedstrijdsecretariaat | 2 pdd |
Ringmeester | 2 pdd |
Opbouwen dressuurring/springparcours | 1 |
Afbouwen dressuurring/springparcours | 1 |
Helpen bij klusdagen op de akker | 5 |
Catering klusdag/wedstrijddag op akker | 2 |
Werkzaamheden met verzoek om hulp per mail/website/ facebook | NTB |
Overig | NTB |
NL-doet | Waarde |
Opbouw | 2 |
Helpen bij NLDoet | 5 |
catering | 2 |
Overig | NTB |
Ruiteravond | Waarde |
Ophalen spullen bij Ruiteravond (donderdagavond) | 2 |
Opbouwen decor | 2 |
Afbreken decor | 2 |
Wegbrengen en opbergen decor | 2 |
Catering | 5 |
Helpen bij verloting Ruiteravond | 2 |
Opruimen | 2 |
Overig | NTB |
Praatpaard | Waarde |
Bezorgen praatpaard – per editie | 2 |
Schrijven van Praatpaardartikel * | 2 |
Samenstellen Praatpaard | NTB |
Ontwerpen / maken van de kaft | NTB |
Overig | NTB |
SGW | Waarde |
Schrijven bij de jury | 2 pdd |
Posten bij een hindernis | 2 pdd |
Parkeerwacht | 2 pdd |
Ringmeester dressuur | 2 pdd |
Ringmeester springen | 2 pdd |
Parcourshulp (balken terugleggen) | 2 pdd |
Oversteekhulp | 2 pdd |
Horeca | 5 pdd |
Bouwploeg | 5 pdd |
Fotograaf | 2 pdd |
EHBO | 2 pdd |
Protocollen ophalen | 2 pdd |
Overig | NTB |
Ringsteken | Waarde |
Secretariaat | 2 |
Ringmeester | 2 |
Baancommissaris (ringen ophangen) | 2 |
Zwaardmeester | 2 |
Omroeper | 2 |
Jury | 2 |
Overig | NTB |
Pdd: per dagdeel
NTB: nader te bepalen
*Hierbij zijn de rubrieken “Aan de longe”, “Even voorstellen” en “Van de voorzitter” uitgesloten. Verder moet het daadwerkelijk om een artikel gaan en niet een losse foto of piepklein berichtje.
Het sparen van de punten zal met ingang van 1 januari 2015 mogelijk zijn.
Om de beloningen te kunnen bekostigen stelt het bestuur voor dat ieder lid €10,- bovenop zijn of haar contributie betaalt, tenzij hij of zij in het lopende kalenderjaar minimaal 1 vrijwilligerstaak heeft uitgevoerd. Deze financiele bijdrage zal tijdens de komende bijzonder najaars-ALV worden besproken en ter plaatse tot stemming worden gebracht.
Het systeem staat uiteraard nog in de kinderschoenen. Heeft u nog vragen of suggesties? Dan horen wij dat graag!